maandag 4 augustus 2014

Op avontuur met opa!

Hoihoi,


Vandaag wil ik jullie vertellen over iets van een paar dagen geleden, ik was toen namelijk naar het verzetsmuseum met mijn opa (73 jaar).
We gingen met de trein naar Amsterdam en daarna met de tram naar Artis, want het verxetsmuseum is tegenover Artis.
Toen wilde mijn opa eerst even koffie drinken nou in mijn geval was het dus geen
koffie maar Fanta.



Daarna zijn we het museum in gegaan, het begin ging een beetje over nog voor de oorlog, daarna kreeg je een deel met toen Nederland net bezet was, daarna kreeg je een groot deel met alle haat enzo voor de joden en het verzet en de unie. Ook had je een jongeren afdeling, en van te voren dacht ik echt dat het voor kinderen van 6/7 jaar was maar we gingen toch even kijken en het was echt super leuk, het ging over 4 kinderen waarvan 1 in het verzet, 1 bij de NSB, 1 joods en 1 aanpassling (zeg je dat zo?). Het was echt super  leuk want ze hadden ook een huisje bij ieder kind gemaakt en daar kon je nog allemaal luisteren hoe hun leven was in de oorlog enzo, best wel interessant eigenlijk, en daarna had je bij de uitgang van de jeugdafdeling een stukje bevrijding en dan kon je precies luisteren hoe het met iedereen was afgelopen. En ik zeg luisteren omdat alle informatie die je kreeg kwam van de stem van het kind, het was dus niet lezen maar luisten, weer eens wat anders :)

Daarna gingen we even wat eten, dat deden we bij het café dat bij het museum hoorde, mijn opa en ik hadden alle twee een tosti ;p

Daarna gingen we weer door in het museum want we waren nog niet klaar, we hadden ook nog een tijdelijke tentoonstelling met de deportaties van kamp vugt (hoe schrijf je dat?), maar kijk ik hou niet zo van lezen, en kleine stukjes vind ik niet erg maar ik ga niet complete wanden met tekst lezen mensen, en ik kan die hele tentoonstelling in 1 woord beschrijven: tekst
Een beter beeld van die tentoonstelling kan je niet hebben ;p
Nee even serieus, die tijdelijke tentoonstelling vond ik niet echt leuk, er hadden wat bij de betreft wat meer attributen mogen liggen enzo.
Daarna waren we alweer aangebroken aan het laatste stukje van het museum (dachten we) namelijk de bevrijding, het was echt super leuk gedaan met aan het plafon allemaal leuke en vrolijke linten, en ondertussen hoorde een soort radio bericht uit die tijd over de bevrijding en er hingen foto's van die bevrijding, super gaaf gedaan :)
Toen dachten we dat we klaar waren maar nee, er was nog een klein stukje over dat met Japan (ik weet niet precies tussen welke landen dat was volgens mij ook met Indonesië), dat was opzich wel leuk om te zien, maar ik vond het toch leuker om het van mijn eigen land te zien.

Het was iets van 3uur toen we klaar waren in het museum, toen zijn we door de winkelstraat terug gelopen, ik ben nog een paar winkeltjes in geweest, maar heb niets gekocht :(
En om 16:07 zaten we in de trein terug naar Lelystad en om kwart voor 5 waren we er :)

Ik vond het echt super leuk om eens met mijn opa op stap te zijn geweest en het verzetsmuseum vond ik ook echt leuk!







Zijn jullie wel eens in het verzetsmuseum geweest? en wat vond je er dan van?


XXX

Geen opmerkingen:

Een reactie posten